سرخط خبرها

روان شناسی عمومی و آرزو‌های بزرگ | نگاهی به تازه‌های کتاب در آخرین روز‌های بهار

  • کد خبر: ۲۳۴۹۸۸
  • ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸
روان شناسی عمومی و آرزو‌های بزرگ | نگاهی به تازه‌های کتاب در آخرین روز‌های بهار
تازه‌های کتاب در آخرین روز‌های بهار را بشناسید.

مریم محبی | شهرآرانیوز؛ مشابه شنبه‌های گذشته، امروز هم برای شما یک سبد فرهنگی متشکل از تازه‌ترین عناوین نشر تدارک دیده ایم؛ کتاب‌هایی که تلاش کرده ایم تنوع را در ترکیب آن‌ها در نظر بگیریم تا دستتان برای انتخاب و مطالعه در آغاز یک تابستان داغ باز باشد.

هنر دست به کار شدن و منتظر نماندن

«هنر یافتن جریان»، نوشته دیمون زاهاریادس، ترجمه ثمین اکباتانی، نشر گویا، ۲۰۲ صفحه، ۱۷۵هزار تومان.

کتاب «هنر یافتن جریان» در زمره کتاب‌های موفقیت و خودیاری قرار می‌گیرد و باب طبع دوستداران روان شناسی عمومی است؛ اثری که می‌خواهد به ما توصیه کند باید در لحظه زندگی کنیم و به جای انتظار کشیدن برای اتفاقات ناگهانی و اتکا به شانس و بخت و اقبال، عملکردمان را با اراده خودمان بهبود ببخشیم و پیشرفت کنیم. به بیانی دیگر، دغدغه کتاب حاضر این است که به ما بگوید چگونه می‌توانیم به اوج تمرکز برسیم تا در همین وضعیت باقی بمانیم. این مفاهیم در پنج فصل تهیه و تنظیم شده اند.

روان شناسی رسانه‌های اجتماعی با مطالعه موردی

«روان شناسی رسانه‌های اجتماعی»، نوشته سیاران مک ماهان، ترجمه سیده زهرا اجاق، نشر لوگوس، ۱۳۴ صفحه، ۱۶۰ هزار تومان.

دومین کتاب فهرست امروز هم در گروه روان شناسی عمومی قرار می‌گیرد، با این تفاوت که روی موضوعی بالکل متفاوت دست گذاشته است. «روان شناسی رسانه‌های اجتماعی» می‌خواهد از این بگوید که این رسانه‌ها و شبکه‌ها چه بلایی بر سر روان ما می‌آورند. البته کتاب به مباحث بنیادین هم پرداخته است: اینکه اصلا تعریف ما از «رسانه‌های اجتماعی» چیست، این رسانه‌ها از کجا آمده اند و در دنیا چه جایگاهی دارند. ضمنا، در هر بخش به فراخور موضوع، یک مطالعه موردی برای درک و دریافت بهتر متن وجود دارد.

داستان جذاب بدن انسان و سیر تکاملش

«داستان بدن انسان»، نوشته دانیل لیبرمن، ترجمه نیک گرگین، نشر روزنه، ۴۶۶ صفحه، ۳۳۲ هزار تومان.

دانیل لیبرمن استاد زیست شناسی تکاملی انسان در دانشگاه هاروارد است که در این اثر درباره بدن انسان یا به بیان دقیق تر، تکامل بدن انسان نوشته است. ذیل بحث از تکامل بدن انسان، پیشینه و تاریخچه‌ای از اینکه چگونه در جنس انسان بدن‌های پیشانوین تکامل یافتند و پاسخ‌هایی برای سؤالاتی مثل اینکه آیا منطق تکاملی می‌تواند به ایجاد یک آینده بهتر برای بدن انسان کمک کند و چرا با راکدماندن بدن یا استفاده نکردن از آن بیمار می‌شویم نیز آمده است. زبان ساده کتاب آن را برای مخاطبان نوجوان هم مناسب کرده است.

«منطق الطیر»، فراتر از یک نگاه آکادمیک

«راز پرواز»، نوشته مصطفی بادکوبه‌ای هزاوه ای، نشر روزنه، ۴۷۶ صفحه، ۳۵۲ هزار تومان.

«راز پرواز» سعی می‌کند در قالبی به دور از پژوهش‌های دانشگاهی، نگاهی امروزی‌تر و مبتنی بر بُعد عاطفی به مهم‌ترین اثر عطار نیشابوری داشته باشد. نویسنده در مقدمه کتابش اشاره کرده است که بعد از نشر تصحیح دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی از «منطق الطیر»، دیگر نیازی به پژوهش‌های آکادمیک در این زمینه نیست، ازاین رو، اثر او در تلاش است تا به ابعاد عاطفی هنری اثر جاودان عطار بپردازد.

چند داستان کوتاه سوررئال

«مردم محله من»، نوشته هیرومی کاواکامی، ترجمه سارا روستا، نشر شالگردن، ۱۳۰ صفحه، ۱۹۵ هزار تومان.

پنجمین کتاب از فهرست هفت گانه امروز به یک مجموعه داستان کوتاه اختصاص دارد، چند داستان کوتاه از نویسنده زن ژاپنی که اگر به خواندن داستان‌های کوتاه و البته سوررئال علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما مطالعه اش کنید. در بخشی از داستان آغارین این اثر می‌خوانیم: «پارچه سفیدی پای درخت زلکوا افتاده بود. وقتی جلو رفتم و پارچه را برداشتم، کودکی را زیر آن دیدم. کودک با تعجب به من خیره شد و پرسید: ‘آرزوی بزرگ تو چیه؟’»

روان شناسی عمومی و آرزو‌های بزرگ

لذت خواندن اشعار قدیمی

«اشعار شاعران قاجاری در نشریات آن عصر»، نوشته رقیه فراهانی، نشر سخن، ۲۲۰ هزار تومان.

کتاب، چنان که از عنوان آن نیز برمی آید، شامل اشعاری است از عصر قاجار که در نشریات آن روزگار به چاپ رسیده و منتشر شده است، هم نشریات فارسی داخلی و هم نشریات فارسی برون مرزی. این کتاب که در دو جلد، تاریخ سرایش و نشر سروده‌ها را نیز شامل می‌شود، به نظر برای دوستداران و البته پژوهشگران حوزه‌های ادبیات، تاریخ و جامعه شناسی کتابی جذاب است. علاوه بر این، می‌تواند لذت خواندن اشعار شاعران برجسته دوره مشروطیت و همچنین شاعران گمنام قاجار را به شما هدیه بدهد.

یک نگاه علمی به موسیقی

«موسیقی با مغزتان چه کار می‌کند؟»، نوشته دنیل جی. لویتین، ترجمه بابک علوی، نشر نیماژ، ۳۲۰ صفحه، ۳۴۰ هزار تومان.

یک کتاب علمی با محوریت موسیقی، هفتمین و آخرین کتاب فهرست امروز ما برای شماست. جالب است بدانید نویسنده این اثر، خودش از تهیه کنندگان خبره بازار موسیقی است و در حوزه علوم اعصاب هم پژوهش می‌کند. 

او قصد دارد در این اثر به پرسش‌هایی پاسخ بدهد، پرسش‌های جالبی مانند اینکه آیا ترجیحات موسیقی ما در رحم مادر شکل می‌گیرند، آیا نقطه عطفی برای کسب سلیقه جدید در موسیقی وجود دارد و آیا لذت موسیقی با سایر انواع لذت متفاوت است.

چند انتخاب ویژه برای علاقه‌مندان به رمان

اگر ترجیح می‌دهید تابستان خود را با مطالعه رمان و داستان آغاز کنید، می‌توانیم عناوین زیر را به شما معرفی کنیم: اثر کلاسیک «پدران و فرزندان» از ایوان سرگیِویچ تورگنیف (نشر امیرکبیر)، «توفان» از ژان ماری گوستاو لوکلزیو، برنده فرانسوی نوبل (نشر ثالث) و «سُکَریه» از نجیب محفوظ، برنده نوبل، از مصر (نشر نیلوفر).

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->